FANDOM

City Square

City Square. Po prawej City Chambers – miejsce zebrań Rady Miasta

Dundee (gael. Dùn Dèagh) – czwarte co do wielkości (67,3 km²) miasto Szkocji liczące 143000 mieszkańców. Leży na wschodzie kraju, na północnym brzegu ujścia rzeki Tay (zatoka Firth of Tay, na wschodnim wybrzeżu Szkocji, nad Morzem Północnym).

Polityka

W roku 1191 Dundee po raz pierwszy otrzymało tytuł miasta królewskiego (royal burgh), a w 1996 zostało jednolitą jednostką administracyjną na mocy Local Government etc. (Scotland) Act 1994, który nadał mu jednostopniową władzę samorządową, sprawowaną przez Urząd Miasta Dundee. Do urzędu tego mieszkańcy wybierają 29 przedstawicieli. Reprezentujący miasto i przewodniczący Rady ma tytuł Lord Provost, a jego funkcja jest podobna do funkcji burmistrza w innych miastach. Rada ma swoje posiedzenia w budynku City Chambers wybudowanym w 1933 roku i znajdującym się przy placu City Square.

Demografia

Akcent

Rdzenni mieszkańcy Dundee nazywają siebie „Dundonianami” (ang. Dundonians). Można rozpoznać ich po akcencie, w którym najłatwiej zauważyć zamianę monoftongu /e/ na dyftong /ai/.

Chlubne i niechlubne rekordy miasta

  • Duża część mieszkańców zarabia poniżej średniej krajowej lub pobiera zasiłki socjalne. Ponad połowa miejskich dzielnic znajduje się pośród najuboższych w Szkocji. Szczególnym przypadkiem jest dzielnica Whitfield, w której 96% mieszkańców żyje w ubóstwie;
  • Mimo tak złych warunków, średnia długość życia w Dundee jest dużo wyższa niż w Glasgow;
  • W Dundee odnotowano najwyższy wskaźnik aborcji w Szkocji w roku 2004 (24.2‰);
  • Najwyższy wskaźnik ciężarnych nastolatek w Europie Zachodniej (1 na 16; średnia to 1 na 23) wskazują właśnie testy w Dundee.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki