FANDOM

EnglandDevon
Devon 36

Wybrzeże w parku Exmoor w okolicach Lynton

Devonhrabstwo niemetropolitarne w południowo-zachodniej Anglii położone na Półwyspie Kornwalijskim między hrabstwami Kornwalia i Somerset. Jest jedynym hrabstwem Anglii położonym nad dwoma akwenami morskimi: Kanałem La Manche na południu i Oceanem Atlantyckim na północy – z oddzielną linią brzegową. Oba akweny łączą się w Kornwalii, na wysokości Land's End.

Jest trzecim hrabstwem w Anglii pod względem powierzchni (4171 km²), a jego populacja wynosi 1 109 000 mieszkańców. Stolicą hrabstwa jest Exeter a największym miastem Plymouth. Administracyjnie składa się z ośmiu dystryktów i dwóch jednostek unitary authority – Plymouth i aglomeracji TorbayPaignton, Torquay i Brixham. Na terenie hrabstwa znajdują się parki narodowe Dartmoor i Exmoor. Devon jest hrabstwem o profilu rolniczo-przemysłowym, z dużym udziałem turystyki.

Nazwa

Nazwa hrabstwa i jednocześnie krainy geograficzno-historycznej pochodzi od nazwy ludu celtyckiego, którzy mieszkali w tym rejonie w okresie dominacji rzymskiej nad wyspą. W 50 r. ne. kraina nazywała się Dummonii. Dla określenia hrabstwa używa się rzadko nazwy Devonshire. Słowo Devon dało swe imię okresowi w trzeciorzędzie – dewonowi (ang. Devonian) od wykopalisk z tego okresu odkrytego na terenie hrabstwa.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki