FANDOM

800px-Wadworths.dray.in.devizes.arp.jpg

Pojazd konny do rozwożenia piwa w Devizes, tym razem na usługach turystów

Devizes.market.cross.arp.jpg

Rynak w Devizes

Devizes (czyt. /dɪ'vaɪzɪs/) - miasto w Wielkiej Brytanii, w Anglii w hrabstwie Wiltshire, położone w centrum okręgu administracyjnego, na wschód od Bristolu i na południe od Swindon nad rzeką Avon. W mieście rozpoczyna się coroczny maraton kajakowy Devizes - Londyn.

Historia

Pierwszy zamek wybudowano w tym miejscu w roku 1080, dlatego miejscowość nie pojawia się w Domesday Book. Zamek znany był pod nazwą castrum ad divisas bądź castrum divisarum (zamek graiczny); stąd powstała nazwa miasta. Pod koniec XII w. pojawiła się tu drewniana rezydencja rycerska typu motte, która następnie spłonęła. Odbudowana w roku 1113, tym razem z kamienia. W średniowieczu miejscowość handlowa o regionalnym znaczeniu - pierwszy targ miał miejsce w roku 1228. W okresie angielskiej wojny domowej siedziba zwolenników parlamentu, oblegających rojalistów. W czasach nowożytnych Devizes stało się lokalnym centrum przemysłowym - rozwinęło się tu tkactwo i browarnictwo. Miasto było miejscem przerwy dla transportów węgla na trasie Exeter - Londyn. W r. 1857 wybudowano linię kolejową łączącą miasto z Londynem i zachodnią częścią kraju. Linie zamknięto w r. 1966.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki