FANDOM

200px-EnglandDerbyshire.svg
Arbor low 274167 560a8cc3

Kamienny krąg z epoki neolitu

Derbyshire (wym. /ˈdɑ:bɪʃə(r)/) - hrabstwo niemetropolitarne położone w regionie East Midlands w środkowej Anglii. Składa się z ośmiu dystryktów i jednej samodzielnej jednostki administracyjnej Derby. Populacja hrabstwa wynosi 981 200 osób (wg danych z 2005 roku) a powierzchnia 2 625 km². Hrabstwo nie jest równop zaludnione; 75 proc. jego populacji mieszka na 25 proc. powierzchni. Centrum administracyjne hrabstwa znajduje się w Matlock.

Położenie

Hrabstwo znajduje się w północnej części Anglii. Graniczy na północnym wschodzie z Greater Manchester, na zachodzie z West Yorkshire, South Yorkshire i Nottinghamshire, od południa z Leicestershire, Staffordshire i Cheshire. Północna część hrabstwa położona jest w Górach Pennińskich; do hrabstwa należy większa część parku narodowego Peak District.

Historia

Przyjmuje się, że człowiek po raz pierwszy pojawił się na tym terenie ok. 200 000 lat temu w okresie paleolitu; znaleziono tu siekierę z tamtego okresu. W epokach późnego paleolitu i neolitu ludzie żyli w wapiennych jaskiniach przy granicy z hrabstwem Nottinghamshire. W epoce brązu pojawiło się osadnictwo stałe oraz ślady kultury rolniczej. Obszar hrabstwa był atrakcyjny również dla najeźdźców rzymskich z uwagi na rudę ołowiu. Po podboju przez Normanów, większość hrabstwa obowiązywało prawo leśne.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki