FANDOM

Derby Cathedral.jpg

Wieża katedry w Derby

Silkmill1.jpg

Młyn jedwabny, obecnie muzeum przemysłu

Derby (wym. /dˈɑːbɪ/) - miasto w Wielkiej Brytanii, w Anglii, w hrabstwie Derbyshire, nad rzeką Derwent. Posiada status city w roku 2001 miasto liczyło 229 407 mieszkańców.

Nazwa

Według etymologii ludowej nazwa miasta pochodzi ze zniekształconej duńskiej nazwy Djura-by, zapisanej w języku staroangielskim jako Deoraby (wioska łosia). Jednak badania naukowe skłaniają sie do przyjęcia wersji, że nazwa wywodzi się od oryginalnej łacińskiej nazwy Derventio. Na mapach z XVI w. miasto figuruje jako Darby bądź Darbye.

Historia

Na miejscu obecnego miasta istniał rzymski obóz o nazwie Derventio. Po wycofaniu się Rzymian obszary opanowały plemiona anglosaskie; były one również miejscem osiedlania się Wikingów; prawdopodobnie oba narody współistniały pokojowo, zajmując dwa niezależne obszary. Podczas angielskiej wojny domowej w miescie stacjonowały oddziały sił parlamentu dowodzone przez Sir Johna Gella, który w r. 1643 został wyznaczony zarządcą miasta. W r. 1745 Karol Edward Stuart ustanowił w mieście obóz wojskowy, a Exeter House mianował council of war podczas planowanego zdobycia siłą korony. Do zamachu ostatecznie nie doszło, według przekazów po nieudanym podboju Karol wracał na koniu, na tyłach wykończonej armii. Na pamiątkę tego wydarzenia corocznie na początku grudnia odbywa się parada w centrum miasta. W okresie rewolucji przemysłowej w Derby powstał pierwszy młyn jedwabiu napędzany wodą. Miasto zyskało na znaczeniu w przemyśle wraz z wybudowaniem linii kolejowej w r. 1840. W r. 1977 królowa Elżbieta II nadała miastu status city.

Gospodarka

W roku 2003 przyrost brutto miasta wyniósł 4 421 mln funtów, z czego 2 614 mln przypada na sektor usług, 1 806 mln na przemysł i 1 mln na rolnictwo. największymi pracodawcami są Rolls Royce i Toyota.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki