FANDOM

Dartm

Typowy krajobraz Dartmoor

Dartmoor- granitowe kopulaste wzniesienia z pochodzące z okresu karbonu położone na Półwyspie Kornwalijskim w Anglii, w hrabstwie Devon na północ od Plymouth. Największym wzniesieniem jest (High Willhays) o wysokości 621 m n.p.m. Powierzchnia wynosi 953 km2. Większość terenu (57 proc.) jest własnością prywatną i należy do aktualnego Księcia Kornwalii (Duke of Cornwall). 37% jest własnością prywatną z prawami publicznymi (tzw. common land).

Park narodowy

Ze względu na oryginalny krajobraz, faunę oraz liczne obiekty zabytkowe, od prehistorycznych aż po współczesne kamieniołomy granitu,w roku 1951 utworzono tu park narodowy o powierzchni 953 km². W parku dominują wrzosowiska i torfowiska.

Dartmoor w kulturze

Po uderzeniu pioruna kulistego w kościół w Widecombe-in-the-Moor w roku 1638, wierzono że było to objkawienie szatana, który mieszkał w Dartmoor.

Motyw Dartmoor często pojawia się w literaturze i kulturze. Pies baskerville'ów Arthura Conan Doyle pochodził z bagien Dartmoor. Jest to również miejsce akcji wielu powieści kryminalnych Agathy Christie, która mieszkała w pobliskim Paignton.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki