FANDOM

Ciren

Kościół św. Jana

Cirencester (wymowa tradycyjna /ˈsɪsɪtə(r)/, wymowa współczesna /ˈsaɪrənsɛstə/) – miasto w Wielkiej Brytanii, w Anglii w hrabstwie Gloucestershire, położone nad rzeką Churn, 150 km na północny zachód od Londynu na wzgórzach Cotswold. Znajduje się tu najstarsza wyższa szkoła rolnicza w świecie anglojęzycznym, Royal Agricultural College, założona w roku 1840[1]. Miasto zamieszkuje ok. 19 000 osób (wg stanu na 2001 r.)

Geografia

Miasto leży na wzgórzach Cotswold, na podłożu z piaskowca oolitycznego. Miasto dzieli się na pięć głównych części: centrum, Chesterton, Stratton, Watermoor i Siddington. Znajduje się na skrzyżowaniu drog krajowych A417 do Cheltenham i Warwick, A40 do Oksfordu, A419 do Chippenham.

Historia

Najstarsza wzmianka o mieście znaleziona została w dziełach Ptolemeusza z roku 150. Miasto występuje tam jako Corinium. Było to podówczas drugie co do wielkości miasto na wyspie[2]. W 1117 roku miasto stało się siedzibą opactwa.

W czasie angielskiej wojny domowej w mieście starły się siły parlamentu i rojalistów. W wyniku walk ulicznych zginęło 300 osób, a 1200 osób aresztowano. Mieszczanie popierali Parlament, miejscowa szlachta (gentry) i kler opowiedziały się za starym porządkiem. Od XVIII wieku miasto stało się centrum handlowym, głównie produktów spożywczych – zboża i wełny. Przez miasto przebiegały szlaki z rogatkami miejskimi, co ułatwiało handel. Decyzją parlamentu z 1894 r. Cirencester otrzymał pierwszy samorządny organ – radę miejską.

Przypisy

  1. Cirencester
  2. Cirencester Travel Guide

Więcej z Fandomu

Losowa wiki