FANDOM

Cheltenham.from.leckhampton.arp.jpg

Panorama Cheltenham

Cheltenham – miasto w Wielkiej Brytanii, w Anglii, w hrabstwie Gloucestershire, nad rzeką Chelt (dopływ Severn). Położone jest na krawędzi wzgórz Cotswold. Miasto zamieszkuje 110 tys. mieszkańców. Mieszkańców miasta nazywa się Cheltonians.

Dumą Cheltenham są jedyne w Wielkiej Brytanii naturalne wody alkaliczne. Woda ma właściwości moczopędne i przeczyszczające, o czym przekonać się można w Town Hall lub Pittville Pump Room. W Cheltenham odbywa się corocznie konkurs Britain In Bloom (Brytania w kwiatach) oraz Festiwal Literatury. Miasto znane jest również z wyścigów koni zwanych Cheltenham Gold Cup, będących jedną z najważniejszych imprez tego typu w Zjednoczonym Królestwie.

Historia

Miasto funkcjonowało w średniowieczu jako ośrodek handlowy; przywileje nadano mu w r. 1226. Od czasu odkrycia źródeł mineralnych w roku 1716 jego znaczenie wzrosło, choć stację wydobywczą wybudowano dopiero w roku 1830. Od 1815 w mieście odbywają się wyścigi konne. Cheltenham jest miastem o zabudowie historycznej, zwłaszcza z okresu regencji. W latach powojennych (q1946) w Cheltenham założono GCHQ - rządowy ośrodek techniki, znany jako "pączek" (doughnut), będący de facto siedzibą techniczną wywiadu brytyjskiego, gdzie wykonywane są tajne operacje, np. podsłuchowe. W GCHQ pracował przez pewien czas Alan Turing - brytyjski deszyfrator, który korzystając z polskich osiągnięć rozszyfrował ostatecznie tajemnicę Enigmy. W Cheltenham urodził się również Michael Edwards, najgorszy skoczek narciarski w historii tego sportu.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki