FANDOM

Cardiff Castle keep

Zamek w Cardiff

Cardiff (wal. Caerdydd) – stolica i największe miasto Walii. Posiada status city.

Populacja

Miasto ma około 320000 mieszkańców i jest największe w całej Walii. Liczba ta szybko rośnie, w ciągu ostatnich 5 lat wzrosła o około 25000 osób (8,5%). Prawdopodobnie zacznie teraz spadać do jakichś 280000 tysięcy osób, takie skoki obserwuje się już od jakiegoś czasu. Stan około 200 – 300 tysięcy osób utrzymuje się od około 1910 roku.

Położenie

Miasto położone jest w hrabstwie Cardiff, w hrabstwie historycznym Glamorgan nad ujściem rzeki Taff do Kanału Bristolskiego.

Sport

Miasto pod względem sportowym może pochwalić się dwoma rzeczami, dla Polaków i Ukraińców jest jednak równie ważna jeszcze jedna historia związana z Cardiff.

EURO 2012

To właśnie w Cardiff Komitet Wykonawczy UEFA podjął decyzję o przyznaniu Polsce i Ukrainie organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku. Ogłoszono to 18 kwietnia 2007 roku.

Millennium Stadium

Millennium Stadium North

Millennium Stadium od strony północnej

Millennium Stadium to stadion, na którym odbywają się zawody żużlowe, piłkarskie oraz rugby. Stadion ma 74500 (62500 podczas zawodów żużlowych) miejsc.

Rajdy WRC

Na Millenium Stadium rozgrywa się jeden z odcinków specjalnych Rajdu Walii w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

Żużlowe Grand Prix Wielkiej Brytanii

Od roku 2001 na nawierzchni czasowej na Millenium Stadium rozgrywa się jedna z eliminacji Grand Prix na żużlu. Kontrakt obowiązuje do roku 2011.

Czołowa czwórka eliminacji w Cardiff (odpowiednio – rok, zawodnik pierwszy, drugi, trzeci, czwarty):

  • 2001 – Tony Rickardsson, Jason Crump, Tomasz Gollob, Niklas Klingberg;
  • 2002 – Ryan Sullivan, Todd Wiltshire, Mikael Karlsson, Leigh Adams;
  • 2003 – Nicki Pedersen, Jason Crump, Tony Rickardsson, Greg Hancock;
  • 2004 – Greg Hancock, Leigh Adams, Lee Richardson, Jason Crump;
  • 2005 – Tony Rickardsson, Jarosław Hampel, Bjarne Pedersen, Hans Andersen;
  • 2006 – Jason Crump, Andreas Jonsson, Jarosław Hampel, Greg Hancock;
  • 2007 – Chris Harris, Greg Hancock, Jason Crump, Leigh Adams;
  • 2008 – Jason Crump, Greg Hancock, Nicki Pedersen, Scott Nicholls;
  • 2009 – Jason Crump, Fredrik Lindgren, Hans Andersen, Greg Hancock.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki