FANDOM

Canterbury Cathedral - Portal Nave Cross-spire

Katedra w Canterbury

Canterbury (czyt. /ˈkæntəbɹ̩i/) - miasto w południowo-wschodniej Anglii w hrabstwie Kent, siedziba arcybiskupstwa; centralnego dla kościoła anglikańskiego. Liczba mieszkańców w roku 2001 wynosiła 42 258, a powierzchnia 23,54 km².

Historia

Tereny współczesnego miasta mają historię zasiedleń sięgającą paleolitu; znaleziono również skorupy z epoki żelaza. Po raz pierwszy Canterbury pojawia się dokumentach jako miejsce zamieszkania celtyckiego plemienia Catinaci. Po inwazji rzymskiej miasto zostało przebudowane - zbudowano nowe ulice, świątynię, łaźnie publiczne i teatr. Miasto zostało otoczone murami z siedmioma bramami. Po wycofaniu się rzymian w r. 410 miasto podupadło na 100 lat by odrodzić się jako ośrodek anglo-saksoński. W r. 497 papież Grzegorz I wysłał Augustyna z Canterbury aby nawrócił króla Ethelberta I na chrześcijaństwo. W taki sposób Augustyn został pierwszym arcybiskupem Canterbury. W r. 672 synod nadał arcybiskupowi Canterbury zwierzchnictwo nad kościołem. Po zabójstwie Tomasza Becketta Canterbury stało się jednym z najbardziej znanych miast w Europie i centrum pielgrzymkowym. W momencie wybuchu epidemii czarnej śmierci miasto było 10 największym miastem w Anglii. W czasach króla Henryka VIIIHenryka VIII z dynastii Tudorów, kiedy Anglia stawała się krajem protestanckim, za główne biskupstwo anglikańskie wyznaczono właśnie arcybiskupstwo w mieście Canterbury. Prymasem Anglii jest biskup Canterbury. W czasie drugiej wojny światowej miasto ucierpiało z powodu nalotów Luftwaffe.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki