FANDOM

ClareCollegeAndKingsChapel

Uniwersytet w Cambridge

St johns rear buildings

Uniwersytet w Cambridge - część tylna

Cambridge (wym. /ˈkeɪmbrɪdʒ/) – miasto w Wielkiej Brytanii, w południowej Anglii położone nad rzeką Cam, około 80 km na północny wschód od Londynu. Jest centrum administracyjnym hrabstwa Cambridgeshire. Posiada status city. W r. 2001 zamieszkiwało je 108 000 mieszkańców, z czego 22 153 stanowili studenci.

Historia

Osadnictwo na terenie współczesnego miasta sięga czasów przedrzymskich i wywodzi się z epoki żelaza. W okresie dominacji rzymskiej pobliski Castle Hill był punktem strategicznym. W okresie saksońskim osadnictwo przybrało bardziej zorganizowany charakter; od 878 r. miasto znalazło się pod rządami Wikingów. Po opanowaniu Anglii, w r. 1068 Wilhelm Zdobywca zdecydował o budowie zamku na Castle Hill. W 1209 roku część studentów uciekając z wrogo nastawionego Oksfordu założyła uniwersytet. Jego najstarszy koledż, Peterhouse, zachował się aż do dziś.

Uniwersytet

Cambridge jest siedzibą drugiego po Oksfordzie najstarszego uniwersytetu w Anglii, założonego w 1209 roku. W latach 1990-1998 miasto było siedzibą Królewskiego Obserwatorium Astronomicznego. Działające od 1534 roku Cambridge University Press, powstałe na mocy przywioleju nadanego przez Henryka VIII jest najstarszym wydawnictwem na świecie. Specjalizuje się w wydawaniu książek naukowych i tzw. canto - reprintów dzieł w oprawie papieowej.

Gospodarka

Cambridge posiada rozwinięty przemysł poligraficzny, spożywczy, maszynowy, elektroniczny. Ze względu na wyjątkowo dużą koncentrację przemysłu bazującego na zaawansowanych technologiach, Cambridge i okolice określane są jako Silicon Fen.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki