FANDOM

EnglandBuckinghamshire.png
Bletchley Park.jpg

Bletchley Park, dawna siedziba wywiadu, przeniesiona obecnie do Cheltenham - tu ostatecznie złamano tajemnicę Enigmy

Buckinghamshire (wym. /ˈbʌkɪŋəmʃər/) - hrabstwo niemetropolitarne w Anglii, położone na północ od Londynu i składające się z czterech dystryktów, a jako hrabstwo ceremonialne obejmujące dodatkowo miasto Milton Keynes, będące faktycznie jednolitą jednostką administracyjną. Ośrodkiem administracyjnym jest Aylesbury. Nazwa hrabstwa pochodzi od niewielkiego miasta Buckingham, położonego w jego północnej części. Hrabstwo zamieszkuje 719 tys. osób (stan na rok 2001) na powierzchni 1 874 km².

Położenie

Hrabstwo Buckinghamshire graniczy z Wielkim Londynem i Berkshire na południu, Oxfordshire na zachodzie, Northamptonshire na północy oraz Bedfordshire i Hertfordshire na wschodzie. Pod względem geograficznym hrabstwo można podzielić na dwie części: południową, ze wzgórzami Chiltern Hills i doliną Tamizy oraz północną, równinną, z przecinającą nizinę rzeką Great Ouse; tak więc przez hrabstwo przepływają dwie z trzech najdłuższych rzek Anglii.

Historia

Nazwa hrabstwa oznacza "miejsce zamieszkania osoby o nazwisku Bucca" i odnosi się do jednego z posiadaczy ziemskich pochodzenia anglosaskiego, mieszkającego na północy hrabstwa. Hrabstwo występuje pod tą nazwą od XII wieku, jako jednostka zaistniała już wcześniej, powstała jako jedna z jednostek wewnętrznych Mercji. Przyjmuje się, że największy udział w rozwoju hrabstwa miały plemiona anglosaskie; ukształtowanie geograficzne w dużej mierze pokrywa się z wypracowanym w tamtych czasach. Duży wpływ na historię hrabstwa miała działalność Henryka VIII. Wiek później na terenie Buckinghamshire za sprawą Johna Hampdena rozpoczęła się angielska wojna domowa. W XIX wieku hrabstwo nawiedziły kolejno epidemie cholery i głodu, co przyczyniło się do emigracji ludzi do większych ośrodków miejskich i doprowadzając do zubożenia hrabstwa. W Bletchley Park podczas II wojny światowej znajdowała się siedziba wywiadu brytyjskiego, gdzie, opierając się na polskich osiągnięciach, Alan Turing złamał tajemnicę Enigmy.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki