FANDOM

Birmskyline

Panorama Birmingham

Birmingham - miasto w środkowej Anglii w hrabstwie West Midlands. Zamieszkane przez ok milion mieszkańców, aglomeracja łącznie z Walsall, Wolverhampton i West Bromwich liczy ok. 5 milionów i jest drugą w Wielkiej Brytanii po Londynie. Mieszkańców Birmingham nazywa się w języku potocznym Brummies. Miasto ma status city, jest ośrodkiem uniwersyteckim (trzy uniwersytety) i katedralnym. Birmingham jest ważnym ośrodkiem muzycznym; stąd pochodzą m. in. Led Zeppelin i Electric Light Orchestra.

Położenie

Birmingham położony jest na zachód od geograficznego centrum Anglii na wyżynie Birmingham na granicy zlewisk rzek Trent i Severn najwyższym punktem miasta jest wzgórze Walton Hill - 315 m n.p.m.

Historia

W VI w. Birmingham był małą osadą anglosaską nad rzeką Rea. W czasach rzymskich w okolicach współczesnego Birmingham znajdował się obóz wojskowy i skrzyżowanie szlaków. Pierwsza wzmianka o mieście pochodzi z 1086 roku, z Domesday Book. Według niej była to niewielka osada o nikłej wartości, zaledwie 20 szylingów. W XII wieku na terenie Birmingham istniała osada targowa na mocy przywilejów nadanych w roku 1166.. Od XVI wieku nastąpił rozwój przemysłu metalowego w związku z dostępem do rud żelaza. Podczas rewolucji przemysłowej miasto stało się centrum przemysłowym.

W XIX wieku miasto rozrosło się znacznie, również za sprawą rozwoju kolejnictwa, a status city został przyznany w roku 1889. Na przełomie XIX i XX wieku nastąpił dalszy rozwój miasta, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju przemysłu zbrojeniowego. W tym okresie miasto liczyło już pół miliona mieszkańców. W czasie drugiej wojny światowej miasto dotknęły naloty bombowe, co spowodowało gruntowną przebudowę w latach 50. i 60. Pod koniec XX wieku miasto zostało poważnie przebudowane, co uczyniło z niego nowoczesny ośrodek miejski, który nie bez przyczyny określany jest mianem "drugiego miasta" Wielkiej Brytanii.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki