FANDOM

Curtain Wall, Berwick

Ruiny zamku Berwick i Royal Border Bridge

P8300626.sized

Panorama miasta za rzeki

Berwick-upon-Tweed - miasto w Wielkiej Brytanii, w Anglii, w hrabstwie Northumberland, położone nad Morzem Północnym u ujścia rzeki Tweed 4 km od granicy ze Szkocją, jest najbardziej na północ wysuniętym miastem Anglii. W roku 2001 miasto zamieszkiwało 11 665 mieszkańców. W Anglii miasto znajduje się od roku 1482. Jednym z miast partnerskich Berwick jest Trzcianka[1].

Historia

Nazwa miasta pochodzi od staroangielskiego słowa vik oznaczającego zatokę lub wic znaczącego tyle co osada. Pierwszy człon nazwy może odnosić się do jęczmienia (ang. barley), bądź też półwyspu. We wczesnym średniowieczu miasto zmieniało przynależność: było w rękach brytyjskich, podbitych następnie przez plemiona angielskie, które utworzyły to królestwo Bernicia. Obszar miasta był następnie skolonizowany przez Duńczyków. W r. 1018n część Northumbrii na północ od rzeki Tweed przeszła pod władzę szkocką. Położenie miasta bezpośrednio przy granicy szkocko angielskiej spowodowało jego rolę w obronności; Berwick był wielokrotnie najeżdżany, otaczany i plądrowany. W okresie między latami 1147 a 1482 miasto zmieniało przynależność ponad trzynaście razy. W XIII w. miasto było jednym z najbogatszych szkockich portów, zarabiających rocznie 2 190 funtów tytułem cła. Było również siedzibą szkockiej mennicy i szpitala. Dla Anglików Berwick był głównie miastem garnizonowym. W r. 1482 za sprawa króla Ryszarda III miasto przeszło pod panowanie angielskie i stan ten trwa do dziś, choć formalnie miasto nigdy nie zostało zaanektowane przez Anglików. W czasach Elżbiety I miasto otoczono murami w stylu włoskim za cenę 128 648 funtów i była to największa inwestycja epoki elżbietańskiej. Większość murów powstałych w tamtym okresie wyburzono w XIX w. na potrzeby nowo powstającej kolei.

Związki z Rosją

Istnieje powszechne przekonanie, że Berwick był do niedawna w stanie wojny z Rosją. Prawdopodobnie, w powodu chwiejnej przynależności, niektóre deklaracje były podejmowane w imieniu Anglii, Szkocji i (jako oddzielny byt) miasta Berwick. Tak miało również być w przypadku wojny krymskiej w r. 1853, która królowa Wiktoria wypowiedziała w imieniu "Królowej Wielkiej Brytanii, Irlandii, Berwick-upon-Tweed i dominiów". Podczas podpisywania pokoju paryskiego pominięto Berwick a stan wojny, zgodnie z prawem międzynarodowym, utrzymywał się przez 100 lat. Mimo iż historia wydaje się być wątpliwa, w r. 1966 Związek Radziecki oficjalnie podpisał z miastem Berwick umowę pokojową. Znaczenie umowy jest wybitnie symboliczne, jako że burmistrz miasta nie ma prawa podpisywać paktów międzynarodowych[2].

Przypisy

  1. Town Twinning
  2. Berweick Irridenta!

Więcej z Fandomu

Losowa wiki