FANDOM

EnglandBerkshire.png

Berkshire (wym. /ˈbɑrkʃə(r)/) - hrabstwo niemetropolitarne w południowo-wschodniej Anglii. Jedyne hrabstwo niemetropolitarne, którego wszystkie dystrykty mają status jednolitych jednostek administracyjnych, co czyni z niego de facto tylko hrabstwo ceremonialne. Często nazywane jest hrabstwem królewskim (royal county of Berkshire) ze względu na królewską rezydencję w Windsor. Hrabstwo zamieszkuje 812 200 osób na powierzchni 1262 km².

Położenie

Hrabstwo złożone jest z sześciu dystryktów: West Berkshire, Reading, Wokingham. Bracknell Forest, Windsor and Maidenhead oraz Slough. Z uwagi na specyficzny status hrabstwo nie posiada centrum administracyjnego; stolicą hrabstwa jest Reading. Graniczy z hrabstwami Oxfordshire, Wiltshire, Surrey, Buckinghamshire, Hampshire jak też od wschodu z Londynem.

Historia

Berkshire jest jednym z najstarszych hrabstw angielskich; za jego początek przyjmuje się rok 840, kiedy to doszło do unifikacji terenów tworzących hrabstwo[1]. Po raz pierwszy wzmiankowane jest w roku 860.Swą nazwę bierze najpewniej od celtyckiego słowa bearroc oznaczającego "górzysty"[2]. Hrabstwo było świadkiem wielu wydarzeń historycznych: kampania Alfreda Wielkiego przeciw Duńczykom, bitwa pod Reading, kilku bitew angielskiej wojny domowej: pod Ashdown i pod Reading. W r. 1974 w wyniku reformy administracyjnej hrabstwo utraciło północne tereny na rzecz hrabstwa Oxfordshire. 1 kwietnia 1998 zlikwidowano radę hrabstwa a wszystkie dystrykty uzyskały status samodzielnych jednostek administracyjnych.

Gospodarka

Przychód brutto hrabstwa w roku 2003 wyniósł 21 119 mln funtów. najwięcej, bo 17 406 mln uzyskano w sektorze usług, 3 666 mln w przemyśle. Rolnictwo przyniosło niespełna 50 milionów funtów przychodu.

Przypisy

  1. Berkshire, A bit of English history
  2. Dictionary.com: Berkshire

Więcej z Fandomu

Losowa wiki