FANDOM

Belf

Centrum Belfastu

Belfast (irl. Béal Feirste) – stolica (od roku 1921), siedziba parlamentu, a zarazem największe miasto Irlandii Północnej, zamieszkane przez 579 tys. osób. Miasto wraz z przedmieściami, czyli Greater Belfast jest podzielony pomiędzy dwa hrabstwa - Antrim i Down, lecz sam Belfast przynależy w całości do County Antrim. Miasto uzyskało status city w r. 1888, nadany przez królową Wiktorię.

Historia

Miejsce obecnego Belfastu było zasiedlone już w epoce żelaza. Jednak rozwój osadnictwa w tym miejscu nastąpił dopiero w XVII wieku. W okresie rewolucji przemysłowej w Belfaście zagościł przemysł stoczniowy; stocznie firmy Harland and Wolf zatrudniały na pocz. XX wieku 35 000 osób, będąc jednymi z największych na świecie. W 1921 roku Belfast został stolicą Irlandii Północnej. Druga połowa XX w. to eskalacja tzw. konfliktu irlandzkiego. roku 1972 IRA wysadziła w mieście dwadzieścia dwie bomby.

Gospodarka

Historycznie Belfast był zawsze miastem przemysłowym, centrum stoczniowym, produkcji olinowania. Kariera miasta rozpoczęła się za czasów rewolucji przemysłowej. Obecnie miasto posiada rozwinięty przemysł stoczniowy, lotniczy, elektroniczny, spożywczy oraz nawozów sztucznych. Jest portem morskim, dostępne są połączenia promowe i lotnicze (w pobliżu dwa lotniska: Port lotniczy Belfast International i George Best Belfast City Airport).