Fandom

Wielka Brytania

Ashton-under-Lyne

439stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Ashton-under-Lyne.jpg

Ventrum Ashton

Ashton-under-Lyne - miasto w Wielkiej Brytanii, w Anglii, w hrabstwie Greater Manchester, położone na wschodzie obszaru metropolitalnego Manchesteru, przy obwodnicy M60, na pagórkowatym podnóżu Gór Pennińskich, na wysokości 300 m n.p.m. Miasto leży na północnym brzegu rzeki Tame, 6 km na południowy wschód od Oldham i 10 km na wschód od Manchesteru. W roku 2006 liczba mieszkańców wynosiła ok. 43.236 osób.

Historia

Obszar, na którym leży współczesne Ashton, zasiedlony był już w epoce żelaza, znaleziono również ślady działań Rzymian i Wikingów. Nazwa Ashton pochodzi najpewniej z języka staroangielskiego i oznacza "osadę wśród drzew". Mniej jasny jest element under-Lyne, przypuszcza się, że pochodzi od brytyjskiego słowa lemo, oznaczającego wiąz. Nie jest wymienione w Domesday Book, prawdopodobnie z powodu częściowego charakteru spisu. W średniowieczu miasto było ośrodkiem parafialnym; przywileje królewskie, zezwalające na organizowanie poniedziałkowego targu, otrzymało w r. 1414. W okresie rewolucji przemysłowej w mieście skupiona była produkcja części do maszyn włókienniczych oraz przetwórstwo bawełny. W okresie swojego największego rozkwitu, w roku 1861 miasto liczyło 65.306 mieszkańców. W tym czasie (1847) uzyskało status gminy miejskiej. W r. 1974 Ashton stał się częścią gminy metropolitarnej.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki