FANDOM

UK england.png

Położenie Anglii

Anglia (ang. England) – w przeszłości samodzielne królestwo, obecnie największa i najludniejsza na geograficzno-historyczna państwa Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Anglię zamieszkuje 83% całkowitej populacji państwa. Region zajmuje powierzchnię ok. dwie trzecich wyspy Wielka Brytania i graniczy lądem z Walią na zachodzie i Szkocją na północy. Ponadto posiada linię brzegową z Morzem Północnym, Morzem Irlandzkim, Oceanem Atlantyckim i Kanałem La Manche. Stolicą Anglii jest miasto Londyn. Patronem Anglii jest święty Jerzy. Symbolem roślinnym jest róża. Kraj zamieszkuje 51 milionów osób na powierzchni 130 395 km².

Położenie

Anglia obejmuje południową i południowo-wschodnią część wyspy Wielkiej Brytanii. Od północy graniczy ze Szkocją, a od zachodu z Walią. Od kontynentalnej części Europy oddzielona jest Cieśniną Kaletańską, Kanałem La Manche (English Channel) i Morzem Północnym.

Ustrój

Jest częścią Wielkiej Brytanii i jako taka nie jest reprezentowana poza granicami, nie licząc reprezentacji piłkarskiej i sportowej na Commonwealth Games. Anglia, w odróżnieniu od pozostałych krajów Wielkiej Brytanii, nie posiada własnego parlamentu i pozostaje pod jurysdykcją parlamentu brytyjskiego. Powoduje to, że deputowani spoza Anglii mogą mieć wpływ na wewnętrzne sprawy tego kraju. Anglia dzieli się na 9 jednostek administracyjnych (regionów), który podlega dalszemu podziałowi na hrabstwa samodzielne jednostki o podobnych kompetencjach – unitary authority. Poza Londynem, który posiada wybieralnego burmistrza (Mayor) i zgromadzenie (London Assembly), regiony nie posiadają władz wybieranych w wyborach bezpośrednich.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki