Fandom

Wielka Brytania

Anglesey

439stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
MiddleMouse.jpg

Krajobraz wyspy

Anglesey (wal. Ynys Môn) jest wyspą i hrabstwem w północno-zachodniej części Walii. Od stałego lądu Walii oddzielona jest wąską cieśniną Menai. Wyspa połączona jest z lądem stałym dwoma mostami, starszym "Menai Suspension Bridge" wybudowanym przez Thomasa Telforda w 1826 roku jako połączenie drogowe, i nowszym, dwukrotnie przebudowywanym "Britannia Bridge", przez który biegnie droga i linia kolejowa.

Wyspa zamieszkała jest przez 67 tys. mieszkańców. Głównym miastem i portem jest Holyhead, znane jako ośrodek wypoczynku letniego. Znajduje się tu między innymi wieś o najdłuższej nazwie w Europie - Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch.

Historia

Historia Anglesey długo była powiązana z historią druidów. W 60 roku n.e. rzymski generał Suetonius Paullinus postanowił złamać ich potęgę, zaatakował wyspę, zniszczył celtyckie świątynie i święte groby. Rzymianie nazywali wyspę Mona. Następnie po Rzymianach wyspę najeżdżali Wikingowie, Sasi, i Normanowie, jeszcze zanim angielski król Edward I opanował ją na dobre w XIII wieku.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki